2011. december 16., péntek

Bemutatkozás: Nyőgéri Gábor (nyg - GeoX)

Mindigis térképész szerettem volna lenni... Ez így persze egy barokkos túlzásnak tűnhet, de mióta az eszemet tudom szeretem a térképeket. Böngészgetni, nézegetni, elképzelni mi lehet mögöttük, hogyan készülhettek, meg ilyenek. A családom tagjai ezt azóta is emlegetik, hogy ők persze "már akkor megmondták", ami igaz is, csak annyi minden mást is mondtak... Később, a gimnáziumban, a pályaválasztás alkalmával szembesültem azzal, hogy létezik egyetemi térképész-képzés (emlékszem a pillanatra, mikor megláttam a listában a szakot), addig csak annyit tudtam biztosan, hogy valamilyen földrajzos (esetleg biológusi) szakirányban szeretnék továbbtanulni. Felvételiztem, persze elsőre nem vettek fel. Másodikra sem. Viszont ekkortól két évet hallgattam tanárképzőn, földrajz-matek szakon, ami nagyon jó volt, majd átjelentkeztem a térképész szakra, ahova végre valahára felvételt nyertem (el is végeztem, már "csak" a diplomamunka-államvizsga-kombó hiányzik). Az egyetemi képzés öt éve elképesztő jó volt, egy nagyon jó csoportban (vagy ha tetszik: csapatban, azóta is össze-össze futunk néhányan) és egy tényleg családias hangulatú Tanszéken - legalábbis én így érzem-éreztem. Szakmai oldalról a kartográfia kognitív, modellezési és percepciós részterületei, a vetülettan, illetve bármilyen IT-vonatkozású kapcsolatai (GIS, programozás, automatizálás, számítógépes kartográfia) érdekeltek a leginkább, azt hiszem ezek is mentek nekem a legjobban.
Már az egyetem alatt elkezdtem dolgozni, térképeket szerkeszteni, majd mikor állandó munkahelyet kerestem egyik tanárom és akkori "munkaadóm" közbenjárására kerültem jelenlegi munkahelyemre a
GeoX Kft
-hez, akikről akkor annyit tudtam, hogy térinformatikával foglalkoznak. Ennek már lassan nyolc éve. Szép lassan kialakult a feladatköröm a cégnél, vannak hozzám tartozó "termékek" (pl.: GeoXRaszter - köszi Kornél!) és folyamatosan próbálom a munkatársaim fejébe verni, hogy mitől lesz (vagy lehet...) térkép egy térkép ("klasszikus" példa: miért lehet szürke a vízrajz és az miért nem baj, sőt...), de persze ők is sokat alakítanak az én gondolkodásmódomon. Alapvetően térbeli elemzésekkel, térbeli modellezéssel, adatbázisépítéssel és térképek összeállításával foglalkozom, jellemzően térinformatikai alkalmazások (Mapinfo, ArcGIS) használatával. Mostanában egyre több az adatbáziskezelés (PostgreSQL, PostGIS), a "fejlesztés" (VB, VB.NET, python, scriptnyelvek), a szerveralkalmazások kezelése, sőt néha szoktam oktatni is.
Leginkább azon dolgozom, hogy térinformatikai adatbázisból "hagyományos" megjelenésű térképet csináljak-csináljunk. Az évek alatt elég sok gyakorlati tapasztalat gyűlt fel bennem és nagyon sok mindennel kapcsolatban alakult a szemléletmódom. Ezek persze most is folyamatban vannak, így gondoltam ideje lenne ezeket visszatekintve és folyamatukban is közzétenni.
Hogy egy kis személyes oldala is legyen a bemutatkozásnak: családos ember vagyok, a feleségemmel nevelgetjük kicsi lányunkat és (UPDATE) kisfiunkat és most éppen egy házfelújítás-projekt kellős közepén vagyunk...
Majd később, még lehet, hogy írok valamit, egyelőre ennyi.

nyg - GeoX

zene mindig lesz: csak ide még nem találtam :-(

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése